• Menu

15 kihagyhatatlan látnivaló a Káli-medencében és környékén

Számomra a Balaton-felvidék és a Káli-medence két olyan hely, aminek a neve hallatán azonnal vándorkedv önti el a szívemet. Annyi bűbájos település, eldugott hely, rom, kilátó és nem utolsósorban pincészet található itt, hogy minden alkalom, amit itt töltök, a felfedezés öröméről szól. A felfedezés és kíváncsiság pedig az utazás egyik legfontosabb hajtómotorja számomra. Az egész Káli-medencét, ami hivatalosan Zánka és Ábrahámhegy közötti területet jelöli, nehéz lenne egy beszámolóban leírni úgy, hogy az ne kisregény legyen és mégis mindent tartalmazzon. Meg az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy egy-egy látnivaló kedvéért párszor átléptem a határt. Ennek köszönhetően viszont  színesebb lett az a paletta, amit most elhoztam nektek inspirációként a hazai utazások tervezéséhez. A teljesség igénye nélkül következzen a 15 kedvenc helyem a Káli-medence és környékéről. Ha pedig a beszámolón túl kíváncsiak vagytok arra, mik a legjobb látnivalók a Balaton déli partján, egy külön beszámolóban olvashattok róluk.

A Káli-medence legszebb látnivalói

Dörgicse

Dörgicse neve sokaknak ismerősen csenghet. Egyrészt itt forgatták a magyar könyvadaptáció alapján készült Állítsátok meg Terézanyut című filmet (2004). Másrészt levendulamezőivel a Balaton-felvidéki képeslapok állandó szereplője. Dörgicse évezredek óta lakott terület volt, amelyet temetkezési helyek és építészeti maradványok is bizonyítanak. A szőlőtermelés és borászat hagyományai a római időkre nyúlnak vissza és a ma itt élők egyik fő megélhetési forrása azóta is. Dörgicse a nyugalom szigete, amely bájos épületeivel és romtemplomjaival azonnal belopja magát mindenki szívébe.

Dörgicse legrégebbi templomát Szent Péter tiszteletére emelték a 11. században

Alsódörgicse műemlék romtemploma a 13. századra nyúlik vissza és kiváló akusztikája miatt számos szabadtéri koncertet és operaelőadást rendeznek itt.

A dörgicsei levendáriumot 2000-ben alapították és az elindulásakor a Pannonhalmi Apátság szakértelme mellett az első tövek is az őslevendulásból kerültek ide. Ma 30 különböző levendula fajt csodálhatunk meg a kertben és 100%-os tisztaságú levendula termékeket vásárolhatunk, amit a majorságban termelt virágokból készítenek.

Salföld

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park részeként a salföldi majorban őshonos állatokat tekinthetünk és simogathatunk meg a legkisebbek legnagyobb örömére. A majorság felkeresése jó program lehet az egész család számára. A nap egyik tetőpontja a lovasbemutató, ami után lehetőség van a látogatók számára is lóhátra pattanni.

Salföldön a másik kiemelt látnivaló az erdő mélyén fekvő pálos-templom felkeresése. Én sikeresen eltévedtem a rengetegben és csak a szederbokrokkal való hősies küzdelem árán jutottam a helyszínre. Ugyanis egy T elágazásnál nincs kitáblázva, hogy balra, vagy jobbra kell fordulni a templomhoz, úgyhogy megsúgom, balra. Mire megkerültem az egész erdőt és átvágtam a dombon, elég pánik és paprikás hangulatba kerültem. Azonban megpillantva az erdő magányában álló templomromot és annak lenyűgöző szépségét, azonnal elpárolgott minden rossz érzésem.

A Kőkúti Szent Mária Magdolnáról elnevezett pálos kolostort első ízben 1307-ben említik oklevelek.

A téglával helyreállított diadalív az egyik legszebb része a templomnak, a sekrestyében pedig egy „kőtár” kiállítás található a be nem épített kövekből.

Köveskál

A település a Káli-medence egyik verőere. Már csak amiatt is, mert a rajta keresztülvezető főút számos falut köt össze. Nekem Köveskál neve a gasztronómiai élvezetekkel forrt egybe. Itt ettem életem legfinomabb túrógombócát a Kővirág étteremben. De a Mi a kőben ebédeltem legutóbb, amely hangulatos belső teraszával és finom ételeivel szintén nem okozott csalódást. A településen található református templom buja kertjével és hófehér tornyával hangulatos hely, jól esett kis pihenőt tartani itt, mielőtt tovább indultam volna az utamra.

Szentbékkálla

A Balaton-felvidék egyik legnépszerűbb természeti képződménye a kőtenger, amely még a Pannon-tenger idejéből visszamaradt homok képződményeket takarja. A minimális sétával is könnyen megközelíthető helyszín fő attrakciói a ház nagyságú ingókövek, amelyeknek a tetején egy 10 tonnás kőlap, az ún. Kelemen-kő pihen. Fel lehet rá mászni és külön érdekessége, hogy mivel csak három ponton támaszkodik az alatta lévő sziklára, ki lehet billenteni az egyensúlyából. Innen ered az ingókő elnevezése is. Hasonló ingókövek Pákozdon is találhatóak.

Én a tériszonyom miatt örültem, hogy egyáltalán ki tudtam menni a szélére, nemhogy még hintázzak rajta, de ki lehet próbálni, ha valaki vállalkozóbb szellemű. Az alsó sziklamélyedés sokkal könnyebb fotóterep volt számomra, bár azért fekhelynek hosszú távon meglehetősen kényelmetlennek bizonyulna.

Vászoly

Ez a kicsiny település turizmus szempontjából háttérbe szorul az előzőekben felsorolt „nagyokhoz” képest, pedig a faluképe valami egészen mesés. A hófehérre meszelt porták virágtól roskadoznak és a falut kettészelő patak szélén egy apró vízimalom is áll. A patakot a Szent Jakab kút táplálja, amely egy nagyobb tóba ömlik, majd onnan csordogál tovább Vászoly településén keresztül.  A falut a magyarországi Szent Jakab-zarándokút is érinti. A Zarándokút a tihanyi bencés apátságtól indul, és mintegy 170 kilométer után Lébényben, a Szent Jakab-templomnál ér véget. Ha a faluban megéhezünk a Zománc Bisztrócska tökéletes választás lehet minden étkezéshez, teszteltem.

Szigligeti-vár

A Szigligeti-vár a Balaton legismertebb erődítménye, ami megkerülhetetlen jó, rossz idő esetén pedig különösen. Nekem sikerült ez utóbbit kifognom, és tömve volt emberrel az egyébként is renoválások miatt félig lezárt vár. A szépségéből mit sem vont le ez az élmény, mindenesetre jótanács, ha szeretnénk nyugodtan megnézni, érkezzünk a nyitás utáni órákban. A vár építése a 13. században kezdődött, ám sokkal kisebb volt a ma láthatónál, évszázadok alatt bővítették a jelenlegi méretére.

A belsejében láthatunk egy szép várkápolnát, barokk konyhát, fegyverkiállítást, ám az i-re a pontot a tetejéről nyíló panoráma teszi fel. A tömlöctoronyból a Balaton elképesztő kék vizét vehetjük szemügyre, míg a Martonfalvay-rondellából a Badacsony környéki tanúhegyekre és medencére nyílik 5 csillagos kilátás. Ha finom fagyira, vagy egy jó kávéra vágyunk a vártúra után, jó szívvel ajánlom a bejárat előtti Várkávézót.

Folly-arborétum

A Badacsonyörsön található 5 hektáron ciprus-és cédrusliget több, mint arborétum. Az 1905-ben alapított kertet ma már a negyedik generáció gondozza és mintegy 100 különleges és ritka fenyőt láthatunk a szőlőültetvények, Ábrahám-hegy, Badacsony és a Balaton ölelésében. A Folly arborétum szerves részét képezi a borászat, amely a badacsonyi történelmi borvidék hagyományaihoz híven inkább fehérborokra, úgy mint szürkebarát, muscat ottonel, olaszrizling koncentrál. A borozóteraszról nagyszerű kilátás nyílik a Balatonra, főleg napnyugta idején. Én a napnyugtát máshol dicsértem, ami szintén kötelező eleme egy balatoni hétvégének.

Tapolca

Tapolca leghangulatosabb része kétségtelenül a Malom-tó partján álló főtér és középkori eredetű házsora. Itt korábban már jártam ugyan, de nem emlékeztem rá, hogy ennyire szép. A tó vizét hőforrások táplálják, folyamatos 17-18 fokos hőmérsékletet eredményezve, így télen sem fagy be. Ha jól megfigyeljük a kékeszöld vizet, aranyhalakat is láthatunk benne úszkálni. A hatalmas fákkal és hangulatos éttermekkel szegélyezett Malom-tó és környéke minden évben a Tapolcai Pisztráng és Bor Fesztivál színhelye, amelynek egyik ékes lenyomata a Halas-lépcső, ami mellett természetesen nem lehet szó és fénykép nélkül sem elmenni.

A Malom-tó vize összeköttetésben van a Tavas-barlanggal is, amely egyedülálló természeti és karszt látványosság, és egy rövid szakaszát csónaktúrával bejárhatjuk. A nagy érdeklődésre való tekintettel az óránként induló programra jó előre váltsunk jegyet. Ha lehet online, különben könnyen hoppon és jegy nélkül maradsz a helyszínen jóval zárás előtt. Két nap múlva jeggyel a zsebemben szerencsére volt lehetőségem megcsodálni.

Szent György-hegy

A balatoni táj és felvidék egyik leglátványosabb képződményei a tanúhegyek, amelyek nevükhöz híven tanúskodnak arról, hol húzódott egykor a Pannon-tenger alja. A kemény, vulkáni bazaltból álló hegyekkel nem bírt el se a szél, se az erózió, így 2-300 méteres magasságukkal toronyként emelkednek ki a ma már sík és lepusztult medencéből. Összesen 10 tanúhegyet láthatunk a Balaton-felvidéken (Szigligeti-vár, Csobánc, Somló, Badacsony, Hegyestű, Haláp, Hegyesd, Tóti-hegy, Gulács, Szent György-hegy). Ezek közül szenteljünk külön figyelmet a Szent György-hegynek, amelynek a tetején különös képződményeket láthatunk.

A forró láva a gyors kihűlés hatására hatalmas sokszögletű orgonákban szilárdult meg, amelyek krumpliszsák módjára egymás mellett állnak. A Kisapáti felől 4 km-es túrával megközelíthető geológiai képződményekért már csak amiatt is megéri megmászni a hegyet, mert gyönyörű a kilátás a tetejéről a Balatonra és a többi tanúhegyre. Nekem sajnos nem fért bele az időmbe, de Csobánc várát is érdemes felkeresni egy másik hegyen. Utóbbi azért is különleges, mert innen szinte az egész Balaton-felvidéket beláthatjuk.

Szentantalfa romtemplom

A Szent Balázs templomromot egyes írások Szentantalfához, míg mások Balatoncsicsóhoz sorolják. A Nivegy-völgyben található román kori romot mindenesetre érdemes felfedezni, ha arra járunk, ugyanis csodálatos környezetben fekszik és alapjai a 12-13. századra nyúlnak vissza. Íves kapuzata különösen szép és három résablaka hasonlóvá teszi a már előzőekben bemutatott felsődörgicsei templomhoz. Ma helyreállított formában esküvők népszerű színhelye, nem véletlenül.

Kékkút

Kékkúton, az aszfaltos út mentén található az Anna forrás, amelyből gombnyomásra csordogál a víz. Írásos formában az 1800-as évek elején említik először savanyú víz névvel, majd 1921-ben palackozva ásványvízként került a forgalomba. A forrás vizét a római korban is már előszeretettel fogyasztották és állítólag Theodora bizánci császárnő kedvelt itala volt. Innen a mai neve, Theodora ásványvíz, azaz az isten(nő) ajándéka. A forrásnál nyugodtan megtölthetjük jártunkban-keltünkben a kulacsainkat és részesülhetünk mi is az ajándékból.

Badacsony

Badacsony nevét nem kell senkinek sem bemutatni, hiszen a Balaton-felvidéki régió egyik legnépszerűbb helye. Kisfaludy kilátó, a badacsonyi kikötő, pincészetek, nyüzsgő parti élet csak néhány hívószó a sok közül, ami miatt sokan felkeresik a tanúhegy köré épült települést.  Engem a naplemente vonzott ide, de előtte megnéztem a közeli Hegymagas templomját és a balatoni borrégió legrégebbi présházát egymás mellett.

Hegyestű

A toplistába még egy tanúhegy bekerült, a Hegyestű, ami egy félbevágott vulkáni hegyet takar. Az itt folyó kőbányászat eredményeként derült fény arra, hogy a hegy egy 8 millió évvel ezelőtti vulkán belsejét rejti. Egykori kráterében kihűlés következtében megszilárdult bazalt oszlopok vannak, amelyek tűként magasodnak az ég felé. Az európai viszonylatban is ritkaságnak számító képződmény tetejére egy rövid tanösvény vezet fel.

Innen a Balatoni-felvidék jellegzetes, dimbes-dombos tájképében gyönyörködhetünk. A bazalthegy aljában pedig egy szabadtéri kőpark kapott helyet, ahol geológiai időutazáson vehetünk részt. A helyszín belépő ellenében kereshető fel és közvetlenül a park bejáratáig autóval is fel tudunk menni.

Vöröstó

Csak céltalanul autóztam a Káli-medencében, néhol megálltam a búzatáblákban gyönyörködni. Mígnem az egyik település határában a látómezőmbe nem került egy gyönyörű kápolna egy domb tetején. Meg is álltam azonnal, hogy felfedezzem és közelebbről is megnézzem ezt a helyet, amiről korábban még csak nem is hallottam. A vöröstói kálvária 7-7 szimmetrikusan felállított stációból áll, amelyekben kis bádog képek kaptak helyet. A stációk a domb tetején lévő eklektikus stílusú Kálvária-kápolnához vezetnek, ahonnan a nagyvázsonyi Vázsonykő várára és a Kab-hegyre nyílik szép kilátás.

Toplistás borteraszok

Ha már Káli-medence és Balaton-felvidék, természetesen a felsorolásból nem maradhatnak ki a borozó teraszok sem. A legtöbb helyen panorámás kilátás fogad minket a Balatonra, vagy a tanúhegyeken lévő szőlőültetvényekre. Nagyon nem tudunk mellényúlni, akárhova is ülünk be, de azért segítségként ajánlok tíz klassz helyet erről a vidékről: Istvándy Pincészet, Folly Arborétum és Borbirtok, Szászi Pincészet, Csendes-dűlő, Hertelendy borozó, Laposa birtok, Villa Tolnay, Skizo Borház, Pálffy Pincészet, Liszkay Borkúria.

Ne maradj le! További hasznos utazós tartalmakért kövesd a Facebook, Instagram és TikTok oldalamat!