• Menu
spartacus ösvény túra

Spartacus-ösvény, a Visegrádi-hegység titkos túraútvonala

Sokáig csak mendemondák keringtek arról, hogy létezik egy festői szépségű út a Visegrádi-hegység mélyén. A különleges csengésű Spartacus-ösvény, valójában már az 1930-as évek óta létezik, azonban felfestések hiányában csak egy kiváltságos kör használta. Az erdő mélyén kanyargó út titkát a vadászok közel 100 évig őrizték, csakúgy mint a tudást, hogy a jelzetlen és térképen is jelöletlen ösvényen melyik fánál pontosan merre kell fordulni. Nem merték a nyilvánosság elé tárni. Tartottak ugyanis attól, hogy a kirándulók lépteikkel felverik az erdő csendjét és megzavarják őket vadászat közben. A titok 2015-ben tárult fel és vele együtt megnyílt a lehetőség arra, hogy a természetjárás szerelmesei is végigmenjenek a Dunakanyar egyik legszebb és legvadregényesebb ösvényén.

Túra a Spartacus-ösvényen:

Terepviszonyok

Ma már szerencsére nem kell attól tartanunk, hogy jelzések híján eltévedünk az erdőben és a vadak martaléka leszünk, a Pilisi Parkerdő Zrt. gondozásában ugyanis a Spartacus-ösvény 2015-ben felfestést kapott. Bár több helyen olvastam róla és helyszíni táblák is figyelmeztetnek rá időnként, hogy egy veszélyes és nehéz túraútvonalról van szó. Én a nehézségből mindössze annyit tapasztaltam, hogy keskeny az út és sok helyen egyemberes. Lehet, hogy esőzések után és télen csúszóssá válik az út, de nagy szintkülönbségekkel nem kell megküzdeni.

Száraz időben minden gladiátori előképzettség nélkül bárki Spartacussá válhat egy napra. A túrához mindössze egy bokát jól fogó cipőre, igény esetén túrabotra és elegendő mennyiségű folyadékra van szükség. Természetes vízvételi lehetőség a Spartacus- ösvényen nincs, ellenben a másik oldalon, Visegrádon ételhez és italhoz is juthatunk.

Túraútvonal

Én a Pilisszentlászlótól Visegrádig tartó utat körtúraként tettem meg: odafelé a Spartacus-ösvényen, visszafelé pedig Apátkúti-völgyön keresztül. A teljes körtúra hossza néhány extra látnivalóval együtt 16,7 km oda-vissza. Ha valaki csak a Spartacus ösvényt szeretné bejárni, és Visegrádon befejezné a túrát, úgy az egyirányú út hossza 10 km. Mindkét túraopciót elkészítettem letölthető térképformában, amely telefonon egy navigációs alkalmazásban egyszerűen megnyitható és lejárható.

Spartacus-ösvény 10 km (gpx) Spartacus-ösvény körtúra 16 km (gpx)

Látnivalók útközben

Pilisszentlászló központjából a zöld sáv jelzés a Béke utcán visz keresztül, ahol elhagyva az utolsó lakóházat, kisvártatva idilli szépségű mezőkhöz és legelőkhöz érkezünk. A természet csendjét csak a domboldalon békésen legelő bárányok bégetése zavarhatja meg, akik összekomfortos szolgáltatásként még két fürdőkádat is kaptak.

Természetes kilátópontok

Befordulva az erdőbe jó 2 km után érkezünk meg a Spartacus-ösvény jelzéshez, amely után igazi természeti szépségek következnek. Az olykor alig 30 cm-re keskenyedő út vadregényes szurdokokon és bükkfaerdőn visz keresztül, ahonnan kiérve látványos panorámaúttá változik át. A Szarvas-bérc tetejéről már megcsillan a Duna kanyarulata, majd a Sziklatűt elhagyva, ami egy út mentén álló sziklaoszlopot takar, egy igazi élményséta veszi kezdetét.

A térképen Szép-kilátás néven is jelzett útról teljes szépségében láthatjuk a Börzsöny, Szent Mihály-hegy és a Visegrádi-hegység dimbes-dombos vonulatait. Míg a mellettünk lévő lejtő megannyi apró tavaszi virágtól, többek közt a sziklagyepet kedvelő pimpótól virágzik. Ennél szebb látványban régen volt részem, pedig a Dunakanyarban nem először kirándulok wow élményt nyújtó helyen.

Kuckózós és pihenőhelyek

A Spartacus ösvény mentén egy bűbájos házikót is találunk, a Jenő kunyhót. A ház előtti padokon az otthonról hozott ebédet, szendvicset hamisíthatatlan erdei környezetben fogyaszthatjuk el. Míg a kunyhó, matraccal, konyhával és egy cserépkályhával,  nyitva áll az erdőjárók előtt.

Ahogy haladunk tovább Visegrád felé, figyeljünk arra, hogy amint egy széles kocsiútra kiértünk, az ösvény nem ott folytatódik tovább, hanem kicsit fentebb, a fák között, ahogy ezt a zöld sáv festés is jelzi. Utunk ezt követően már hamarosan az Ördögmalom Erdei Étteremhez ér, ahol helyben tenyésztett pisztrángok mellett egyéb íncsiklandozó falatokat tudunk kóstolni. Az étterem mellett a Telgárthy-réten a túra után jólesik elnyúlni a fűben és megpihenni, míg a gyerekek a közeli játszótér felfedezésére indulhatnak.

Bányatető-kilátó

Egy kis kitérővel elérhetjük a Visegrádi-hegység egyik kevésbé ismert kilátóját, Bányatetőt, ahonnan mind a Dunára, mind pedig a Visegrádi Fellegvárra szép kilátás nyílik. A 15 méter magas tornyot 2015-ben adták át és különlegessége, hogy egy vertikális tanösvény is található rajta. Ahogy haladunk egyre feljebb a lombkorona szinteken, úgy nyerhetünk betekintést a visegrádi erdők és természet életébe. A kilátó előtt szintén rendelkezésre állnak pihenőpadok, és tavasszal egy gyönyörű kankalinos réten át folytathatjuk tovább utunkat a következő látnivaló felé.

Bertényi Miklós füvészkert

Az Ördögmalom Étterem mellett egy füvészkert kapott helyet, ahova a szerény belépődíjat az étteremben lehet megvásárolni. Az erdőben nyílt erdő felkeresését egyébként teljesen véletlenül fűztük fel a túrára, ám utólag nézve hiba lett volna kihagyni, a kert ugyanis gyönyörű. A 19 állomásból álló tanösvények nagy része babakocsival és kutyával is felkereshető, és nem kell attól sem tartanunk, hogy tömegekbe botlunk.

A kacskaringós utak egyik főszereplője a több mint 350 éves kocsánytalan tölgy, amely már akkor is állt, amikor a törököktől a magyarok 1686-ban Budát visszafoglalták. De a japán cseresznyefák, a gondosak kialakított sétautak a fenyők mentén szintén vizuális élményt és feltöltődést garantálnak minden látogatók számára.

Ha valaki különleges élményekre vágyik a 16,5 hektáros arborétumban, ne hagyja ki az Erdőanyai-szurdokot sem. Számomra a túra hatalmas meglepetése volt a füvészkert szurdoka. Nem számítottam rá, hogy ennyire dzsungelszerű és gyönyörű környezetet fogok találni az erdő mélyén.

A hely méltán tarthat számot a Visegrádi-hegység legszebb erdei kanyon címre, ugyanis a köves patakmederben átvezető úton tényleg mindenki egy picit Indiana Jonesnak érezheti magát. Az akár gyerekekkel is végigsétálható szurdokban mohával benőtt hidakon sétálhatunk keresztül, a kis patak zúgóin léphetünk át. A szurdok végén sziklalépcsőkön felmászva újra visszajuthatunk a való világba.

Apátkúti-völgy

Azok számára, akik nem Visegrádon fejezik be a Spartacus-ösvény bejárását, hanem körtúraként visszakanyarodnak Pilisszentlászló felé, azok számára a túra még jó pár meglepetéssel szolgál. A Kaán-forrásnál kulacsainkat frissítő vízzel feltölthetjük, majd a pisztrángos tavakat elhagyva az Apátkúti-vadászházhoz érkezünk.

Követve az erdőben folytatódó piros sáv jelzésű utat, a kirándulás újabb kalandtúrába csap át. A hangulatos Apátkúti-patak medrében az út több helyen a vizet keresztezve kanyarog az erdő mélyén. Így ismét jó szolgálatot tehet egy túrabot, amellyel az előttünk lévő akadályokat és sziklás zúgókat kis ügyességgel, de azért be tudjunk venni. Pilisszentlászló felé közeledve az út megszelídül, és két erdei pihenőt elhagyva kisvártatva visszajutunk a kiindulópontunknak, a kápolnához.

Ne maradj le! További hasznos utazós tartalmakért kövesd a Facebook, Instagram és TikTok oldalamat!